English | سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

۳۸ درصد انرژی و ۴۰ درصد پروتئین مردم از گندم تامین می شود

۳۸ درصد انرژی و ۴۰ درصد پروتئین مردم از گندم تامین می شود

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: ۸۰ نوع گندم براساس استاندارد ملی ۱۰۴ در کشور تولید می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی،مهندس اسماعیل اسفندیاری پور در بازدید از غرفه نشریات کشاورزی و صنایع غذایی در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: نزدیک به ۳۸ درصد انرژی و ۴۰ درصد پروتئین مردم از مصرف گندم تامین می شود.

وی با اشاه به این که ۸۰ نوع گندم براساس استاندارد ملی ۱۰۴ در کشور تولید می شود،اظهار داشت:بر مبنای ارزیابی های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، ۲۵ درصد گندم تولیدی کشور از نوع گندم ممتاز دنیا و با بیش از ۱۲ تا ۱۵ درصد پروتئین می باشد.

اسفندیاری پور با بیان این که گندم در همه استان های کشور قابلیت کشت دارد،خاطرنشان کرد: بخش عمده رشد این گیاه در پاییز و زمستان است که کمتر نیاز به آبیاری دارد.

وی با اشاره به این که بخشی از گندم کشور در شرایط دیم و با استفاده از آب سبز تولید می شود،گفت:بیشترین تولید گندم دیم در استان های گلستان،اردبیل،آذربایجان غربی،آذربایجان شرقی،زنجان،مرکزی، کردستان، کرمانشاه و لرستان صورت می گیرد.

مجری طرح گندم با تاکید بر این که ما نباید سرنوشت قوت غالب مردم را به دست کشورهای دیگر بسپاریم،خاطرنشان ساخت:در سال ۹۱ نزدیک به هفت میلیون تن گندم با قیمتی معادل ۳۸۵ دلار به ازای هر تن به کشور وارد و حدود ۲.۶ میلیارد دلار به جیب کشاورزان خارجی ریخته شد.

طراحی سایت توسط فراکارانت